Omschrijving
Mathilde Nardone ontwikkelt een unieke fotografische praktijk met behulp van een scanner, die zij omvormt tot een creatief beeldinstrument.
Zij creëert bloemstillevens geïnspireerd op de Vlaamse traditie, gevoed door haar familiale geschiedenis en band met het landschap.
Als kleindochter van een mijnwerker-immigrant verzamelt zij haar onderwerpen — wilde of ingevoerde bloemen — op de Waalse terrils, stille getuigen van het industriële en sociale verleden van het Zwarte Land.
Deze kunstmatige heuvels worden zo het poëtische drager van een levende herinnering.
Via haar scanografieën onderzoekt de kunstenares de sporen, de aanwezigheid, en de mogelijkheid dat een landschap spreekt.
Haar weelderige composities, gehuld in een zachte gloed, bezitten een bijna tastbare intensiteit, balancerend tussen intieme herinnering en universeel gebaar.
Biografie
Mathilde Nardone (31) behaalde haar diploma fotografie aan de École de Recherche Graphique (ERG) in Brussel, na studies aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Brussel, de Academie van Ukkel en de Lagere Academie voor Schone Kunsten.
Haar artistieke praktijk richt zich op herinnering, territorium en familiaal erfgoed.
Als kleindochter en achterkleindochter van mijnwerkers vindt haar werk zijn wortels in dit arbeiders- en migratieverleden.
Haar experimentele benadering, op het snijvlak van fotografie en bloemcompositie, wordt ondersteund door verschillende galeries: Luisa Catucci (Berlijn), Rehma Gallery (Seoel), Baudoin Lebon (Parijs) en de Galerie Nardone (België).
Werken