Omschrijving

De Ballerina

In een apocalyptisch decor nodigt Raphaëlle Schotsmans ons uit tot een metamorfose: een ballerina beweegt, soms buigend onder het gewicht van een onzichtbare hand, soms opstijgend in de lucht.

De kunstenares vraagt om een aandachtige blik — niets openbaart zich bij de eerste aanblik. Pas door de hele reeks te omarmen, wordt haar symbolische reikwijdte zichtbaar.
In dat opgeschorte moment wordt het onzegbare zichtbaar.

De ballerina roept verborgen herinneringen en kinderlijke dromen op — tegelijk mythe van het Zwanenmeer en muziekdoosfiguurtje — een wezen dat probeert te ontsnappen aan de rol die haar gevangen houdt.

Haar lichtheid wordt gehinderd door het puin dat de grond bedekt; ze bevrijdt zich van wat haar zuiverheid bezoedelt en vecht tegen onzichtbare krachten.
Zijn die buiten haar, of in haar? Gaan de brokstukken haar vooraf of volgen ze haar?

Deze dualiteit tussen vernietiging en sereniteit openbaart zich in het lichaam zelf van het model, dat probeert het angstaanjagende van haar omgeving af te werpen, enkel gekleed in haar balletkostuum.
Onder de schijnbare kwetsbaarheid schuilt een onverwachte kracht — een transformatie naar het licht.

Te midden van de chaos wordt men getuige van een wedergeboorte, van de vlucht van een vrouw sterker dan men denkt.



Biografie

Raphaëlle Schotsmans werd geboren in Brussel in 1971 en studeerde af aan de Fotografieschool van de Stad Brussel (Agnès Varda).
Sinds 2009 ontwikkelt zij persoonlijke projecten die regelmatig worden tentoongesteld in België en daarbuiten.

Haar werk, verankerd in de figuratieve fotografie, onderzoekt thema’s als jeugd, identiteit en schijn.
Geïnspireerd door de beeldtaal van de fantastische cinema, verbeeldt ze in haar reeksen haar fascinatie voor overtreding en de mysteries van de menselijke psyche.

Haar zorgvuldig geënsceneerde beelden onderzoeken de pijngrens die een mens zichzelf kan opleggen uit genot, soms tot aan de dood, en duiken in het lijden op een tegelijk esthetische en ruwe manier.



Werken