Omschrijving

‘Les ∞ moutons’ april 2023: Wie heeft er nooit gedroomd van een koolstofvrije en volledig onschadelijke energiebron die zonder zorgen kan worden gebruikt? Het zou een mooi sprookje zijn. In werkelijkheid is dat precies het beeld dat de nucleaire industrie wil uitdragen, en verrassend genoeg lijkt het te lukken. Op 6 juli 2022 keurt het Europees Parlement het groene label voor nucleaire energie goed. Hoewel de kwestie van de opslag van radioactief afval steeds zorgwekkender wordt, worden investeringen in nucleaire energie nu als duurzaam beschouwd. Nucleaire energie wordt nog steeds te vaak gezien als schoon. ‘Les ∞ moutons’ is geen sprookje; het is de realiteit. ‘La poire’ april 2022: Hier zijn de vliegtuigen zoals ze waren boven Europa negen dagen na de invasie in Oekraïne, een “speciale militaire operatie” aangekondigd door Vladimir Poetin op 24 februari 2022. Onmiddellijk vraagt Volodymyr Zelensky om externe hulp. Deze vliegtuigen die het betwiste grondgebied omzeilen, illustreren echter goed de moeilijkheid voor andere landen om Oekraïne te helpen uit angst het conflict op wereldschaal te vergroten. De titel ‘La Poire’ verwijst naar een balspel met dezelfde naam dat ik veel speelde toen ik klein was. In dit spel wisselen twee spelers een bal uit over een derde speler in het midden die probeert deze te onderscheppen.



Biografie

Geboren in Elsene in 2004, heb ik tot vorig jaar altijd in Brussel gewoond. Het begin van mijn artistieke activiteit werd duidelijk gemarkeerd door een grote verandering in 2019 toen ik van het ene jaar op het andere stopte met intensieve topsport om een jaar lang beeldhouwkunst te studeren aan de Academie voor Schone Kunsten in Sint-Joost-ten-Node. Het daaropvolgende jaar, door de pandemie veroorzaakte afzondering, diende dus als een springplank voor mij, omdat ik veel vrije tijd had om me te ontwikkelen en te leren. Ik heb daar met name een reeks afbeeldingen gemaakt die ik datzelfde jaar heb gepresenteerd om toegelaten te worden tot het zeefdrukatelier van de School voor Kunsten in Elsene. De tweede beslissende verandering in mijn artistieke parcours vond vorig jaar plaats toen ik mijn middelbare school afrondde en mijn studies In Situ begon aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Het is nu zes dagen per week dat ik me toewijd aan een nieuw leven, een andere stad ontdek met andere ruimtes, andere kaders, een geheel nieuw sociaal netwerk creëer en nieuwe talen spreek. De overblijvende dag begint op vrijdagmiddag tot zaterdag op hetzelfde tijdstip wanneer ik terugkeer naar Brussel om mijn zeefdrukstudie voort te zetten. Mijn werk wordt gevoed door de realiteit en dringende vragen die ongetwijfeld invloed zullen hebben op de toekomst ervan. Gezien het belang hiervan zijn mijn werken altijd politiek doordacht, hoewel dit niet altijd merkbaar is. De vraag die het grootste deel van mijn overpeinzingen voedt, is die van onwetendheid, een onderwerp dat ik vaak rond ecologie articuleer. In het zeefdrukatelier volgt mijn benadering dezelfde koers, maar in een andere setting en dus een andere benadering. Vanwege mijn studies in Antwerpen waarvoor ik het merendeel van mijn tijd besteed, kom ik vaak bij het zeefdrukatelier met nog weinig ontwikkelde beelden en ideeën, zonder enig idee van het resultaat. Daarom verschilt mijn benadering van zeefdruk van het algemeen verwachte en gecontroleerde beeld ervan. Met deze benadering werk ik heel open en beïnvloed door alles wat zich in het atelier kan voordoen, met ruimte voor opmerkingen, ongelukken, onvoorziene gebeurtenissen en verspilde tijd. Mijn enige verwachting van zeefdruk – in tegenstelling tot de printer – is dat het atelier een fase is die mijn beelden en ideeën verandert.



Werken