Omschrijving

“Entre temps” is een serie van vier schilderijen in identieke formaten en achtergronden, met een modulaire opstelling. De serie is het resultaat van een samenwerking/performance waarin schilderkunst en dans werden gecombineerd met Chloé Santinacci. Het begon allemaal met het tekenen van een vierkante vorm op de vloer, die het kader moest vormen voor de dans, om de bewegingen op 8 assen te geometriseren. Solo maakte vervolgens een video-opname van de solo die Chloé danste en componeerde vanuit 4 gezichtspunten op gelijke afstand van het midden van het frame. Vervolgens projecteerde hij deze 4 video’s op de 4 doeken om de multitemporaliteit van de beweging in verf na te bootsen. Verschillende delen van het lichaam, gekozen op een precies moment, zullen zichtbaar zijn op de 4 doeken om verschillende ongrijpbare momenten van beweging naast elkaar te laten bestaan in dezelfde picturale ruimte. Het kader ligt vast, de structuur is duidelijk gedefinieerd, zodat de toeschouwers andere gezichtshoeken krijgen. Alsof ze zich op hetzelfde moment op de vier kardinale punten bevinden. Binnen deze vorm ontstaan verschillende toestanden. In dit project volgt het lichaam een pad en probeert het zich aan te passen aan de verschillende ruimtes die het worden opgelegd. Beeldend is het ook een kwestie van hoe beweging weer te geven zonder het effect van snelheid. En hoe de kortstondige toestand van dans permanent te beschrijven.



Biografie

Presentatie van de kunstenaar Solo Boris Loos, solo kunstenaar uit Brussel, is geboren op 14 maart 1989 in Ukkel. Hij schildert al van kindsbeen af en is altijd gefascineerd geweest door materialen en creatie. Ik ben afgestudeerd aan de ERG met een diploma in illustratie en schilderen in 2012, en het was door deze vroege studies dat ik begon te werken aan techniek en het ontwikkelen van mijn eigen stijl, want creatie blijft een uitlaatklep en een noodzaak. In 2014 studeerde ik af aan de Sterling Quest school in Mexico in juwelen. Mijn werk ontwikkelde zich eerst op papier en later tijdens mijn opleiding raakte ik geïnteresseerd in schilderen. Sindsdien werk ik aan beide tegelijk, omdat ik geloof dat ze onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. In de loop van mijn onderzoek heb ik een wereld gecreëerd die mijn visie op de wereld weerspiegelt. Ik werk voornamelijk aan de geometrisering van de ruimte. Ik brak al op zeer jonge leeftijd met het realisme, en van de ene op de andere dag was het onmogelijk om een beeld te reproduceren door het simpelweg te observeren. Vanaf dat moment was het een voortdurende zoektocht om een beeld te creëren dat zo dicht en zo nauwkeurig mogelijk bij mijn mentale visie lag. Dit is de basis waarop ik creëer, waarbij ik een opeenvolging van emoties samenstel via mijn personages en vormen. Ik heb verschillende collectieven opgericht en daar ook deel van uitgemaakt, waaronder gangbangprod en de KoolKidsKlub, die ik samen met kunstenaar Zephyr heb opgericht. Voor mij is samenwerking en het werken met anderen een oneindige bron van ontdekkingen en een zeer belangrijke drijfveer. Ik werk sinds kort ook als assistent van een beeldhouwer in Vorst, voornamelijk in metaal, omdat ik na mijn studie juwelen weer in contact moest komen met het materiaal. In de nabije toekomst wil ik graag 3D-stukken maken. Ik hou van het idee om te openen, te bevrijden en te compartimenteren door te werken aan tegenstellingen. Ik zie mijn werk en mijn creaties als een grote eenheid. Ik zie mijn werk en mijn creaties als een grote eenheid, een voortdurend evoluerend universum. Ik stel me mijn werk voor als een inslag die nooit ophoudt met evolueren en een verhaal vertellen. Korte beschrijving van Solo’s werk. Mijn schilderijen zijn voornamelijk groot formaat, met geometrische vormen en personages die flirten met erotiek en lichamelijke beweging, vaak ontleed en gesitueerd in kleurrijke landschappen in de natuur of de stad. Wat tekenen betreft, bied ik veel kleinere formaten aan zoals hieronder in A5 en groter. Verschillende representaties van personages en totale abstractie van vormen, felle kleuren maar ook in zwart-wit afhankelijk van de verschillende series. Bij het tekenen werk ik over het algemeen in kleinere formaten. Ik werk met meer gedetailleerde perspectieven en personages in omgevingen die vaak surrealistisch en abstract zijn. Ik experimenteer steeds meer met dualiteit, ik probeer mezelf ruimtelijke beperkingen op te leggen, soms probeer ik de ruimte op te delen waarin ik mezelf ook gevangen kan voelen. Tussen het werken met verschillende vlakken in het gerepresenteerde beeld en het voortdurend in beweging brengen van de structuur, is het resultaat altijd levendig en dynamisch. Er is een voortdurende stroom in mijn schilderijen, alsof deze vormen, lijnen en kleuren onderling circuleren. De energie wordt in deze ruimte gekanaliseerd, maar blijft vrij, kruist en overschrijft elkaar terwijl het autonoom blijft. Enkele zelfportretten verschijnen in een hoek van het schilderij of de tekening, een sarcastische blik op de situatie of gewoon een aanwezigheid daar in het kader. Sommige triptieken weerspiegelen ook de continuïteit van een scène, waarin de personages verankerd zijn in een onwerkelijk universum, een universum dat vaak grenst aan de thema’s dood en seksualiteit – deze twee impulsen kruisen elkaar vaak. De eenzaamheid van de personages verbindt deze verschillende thema’s, en we zien meestal een of meer individuen hiermee geconfronteerd, soms in een scenario met vaak strijdende mannen of gewoon in actie, soms absurde of onschuldige actie. Ik zie hier de belangrijkste intenties en paden van mijn huidige artistieke productie, hoewel verschillende periodes vele andere aspecten hebben onthuld, zowel in termen van esthetisch onderzoek als inhoud.



Werken