Omschrijving

“Still-life (2022-2023) is een serie beelden van de Belgische fotograaf Olivier-John die de aanwezigheid van natuur, menselijkheid en cultuur in de hedendaagse technisch geavanceerde stedelijkheid verbeelden en in vraag stellen. Deze beelden werden vastgelegd in New York, Montreal, Brussel, Tunis, Den Haag en Venetië, waarbij gebruik werd gemaakt van de techniek om beelden over elkaar heen te leggen terwijl ze werden genomen, Waarbij 2 of 3 beelden elkaar strelen of aanstaren en uiteindelijk één enkel beeld vormen dat nooit in de echte wereld te zien zal zijn. Met ‘Still-life’ biedt Olivier-John ons een woordeloos theater waarin ‘stillevens’ schuren met de strijd om het leven en ons vergezellen op een ‘zwerftocht’ die bedoeld is om vrij en meervoudig te zijn. Te zien in Arles van 18 tot 31 juli 2023 & op het kunstenaarsparcours “We art XL” en in Volta, in oktober 2023.



Biografie

Olivier-John is geboren in Brussel, waar hij nu woont. Zijn recente fotografische werk is vooral geïnspireerd door de picturalistische beweging van het begin van de 20e eeuw (Robert Demachy (1859-1936), Alvin Coburn (1882-1966) en Edward Steichen (1879-1973). Het pictoralisme, een echte semantische en conceptuele brug tussen schilderkunst en fotografie, probeerde de standaardisering van beelden tegen te gaan die het gevolg was van de technische revoluties die de fotografische handeling binnen het bereik van een steeds breder publiek brachten. In het tijdperk van smartphones en selfies geeft de trivialisering van beelden – “allemaal beschikbaar in perfecte scherpte” – hem een gevoel van déjà vu, waarbij technologie opnieuw een stempel drukt op de werkelijkheid die niet past bij de artistieke ambitie van subjectiviteit die zich verzet tegen “orde”. Tegen deze achtergrond van “het verlies van aura van de kunst” (Walter Benjamin), wil Olivier-John het materiaal (her)valoriseren door creatieve gebaren en gesuperponeerde beelden vrij te combineren om het verzet tegen dodelijke technologieën uit te vergroten.



Werken