Omschrijving

Aan het begin van zijn 1e opsluiting slaagde Théo erin om het functionele aspect van zijn werk achter zich te laten en zich te concentreren op een puur artistieke creatie. De serie THE DISRUPTIVE ELEMENT ontstond uit de grote verscheidenheid aan materialen die hij had verzameld en het unieke karakter van de context. Dit sculpturale compositieproject is opgebouwd rond ANTHROPOCENE: The Age of Man. Théo’s werk draait om de mens en de omwentelingen die hij blijft veroorzaken op een versleten planeet. De kunstenaar heeft een aantal tentoonstellingen gehouden, maar de tijd is aangebroken voor onderzoek, en het is tijd om dieper in te gaan op de eerder ontwikkelde media en zich open te stellen voor nieuwe experimenten waaruit USELESSNESS zal ontstaan. Oscar Wilde schreef in het voorwoord van The Portrait of Dorian Gray: “[…] All art is quite useless”, dus zal Theo beeldhouwen uit alledaagse voorwerpen waarvan hij de functie zal vernietigen met vuur. Yakisugi, Sharding, de processen ontspringen om te interageren met een toeschouwer die machteloos staat tegenover een object dat beroofd is van zijn essentie, maar belast is met een missie: het bereiken van een hogere waarde dan nut. Dit contrapunt leidde tot zijn eerste solotentoonstelling in Parijs.



Biografie

Théo Drucker werd in 1998 geboren uit een Frans-Colombiaanse moeder en een Frans-Israëlische vader. Dankzij deze combinatie van culturen kon hij zich ontwikkelen in een rijke pedagogische omgeving, gestimuleerd door reizen en eclectische ontmoetingen die hem hielpen zijn aantrekkingskracht voor creatie te voeden. Het was deze atypische alliantie tussen een haute couture model met een scherp gevoel voor esthetiek en een voormalige aannemer wiens expertise zijn reputatie heeft gemaakt die intrinsiek Théo’s behoefte om te creëren triggerde. Op zevenjarige leeftijd werd bij Théo Burkitt-lymfoom vastgesteld, een kwaadaardige tumor die dankzij 8 chemotherapieën en een niet aflatende steun van de familie in remissie ging. Tijdens deze hospitalisatieperiode begon hij intensiever te experimenteren met tekenen, schilderen en beeldhouwen. Genezen interesseerde hij zich naast zijn wetenschappelijke studies voor timmerwerk, mechanica en elektriciteit. Mode stond ook centraal in zijn onderzoek en hij wilde graag zijn visie op schoonheid belichamen. Verliefd op Frankrijk vertrok hij toch naar : New York, Londen, Tel Aviv, Medellin… Uitgebreide verblijven in bruisende metropolen die hem blootstellen aan de kleurrijke wereld van de hedendaagse kunst. Zijn blik wordt gesmeed tussen de wereldstad en de weelderige natuur, Amerika en het Midden-Oosten. Polyamoreus maar trouw aan zijn geboorteland Frankrijk, drukt hij zich uit door middel van scenografie, met name dankzij de oprichting van Amplitudes, een collectief dat culturele evenementen organiseert en van een paar honderd tot meer dan 4000 mensen samenbrengt. Zijn uitdaging? De kunsten met elkaar verbinden door ruimtes voor te stellen die muziek, dans en visuals met elkaar verbinden. Maar Théo beperkt zich niet tot het ontwerpen van ruimtes; het product heeft altijd in het middelpunt van zijn belangstelling gestaan, in de vorm van custom fixie- en motorfietsontwerpen. Vervolgens is het door middel van hedendaags meubilair dat hij zijn minimalistische esthetiek vorm blijft geven.



Werken