Omschrijving

Ik zet de werkschakelaar aan. Zoek allereerst naar de historische nieuwspodcast waarmee ik tijdens het opwarmen naar een verhaal kan luisteren in een klein A5-schetsboekje. Ik pak mijn naslagwerk op waar ik het de dag ervoor heb achtergelaten: naturalistische platen van boerderijdieren, een paddenstoelenplukgids, technische tekeningen van Amerikaanse patenten ingediend sinds 1900. Ik speel met water, Oost-Indische inkt, grafietpotlood, houtskool, acryl, krijt . Ik veroorzaak een gelukkig ongeluk, ik denk nergens aan, ik maak een gebaar, mijn onderwerp is daar. De volgende dag zal ik nog eens goed naar het resultaat kijken. Ik werk via evocaties. Zoek allereerst de muziekafspeellijst waar ik aan denk. Elektroritme, rock uit de jaren 90 die me terugvoert naar mijn adolescentie, agressieve rap, basritme. En ik zoek naar het beeld dat door zijn compositie en zijn contrasten op mijn netvlies staat gedrukt. Op zoek naar fotografische impressies, filmische inspiratie voor enscenering. Ik ben gefascineerd door de Amerikaanse cultuur: het geweld ervan, de directheid, de toch al nostalgische indruk. Ik hou van de kracht en snelheid van basketbalwedstrijden. Ik selecteer een paar scènes en druk er slechts één af in slechte kwaliteit. Het doel is om het zich toe te eigenen, zodat het door middel van tekenen opnieuw kan worden geïnterpreteerd. Ik zoek naar de evocatie van een sfeer, van een reeds gezien tafereel waar een (misschien duister) verhaal achter schuilgaat. Ik spreidde mijn rol papier drie meter over de grond, trok mijn werkkleding aan en mijn zwarte sokken. Op basis van deze foto plaats ik mijn houtskoolgebaar direct op mijn papier dat op de grond is uitgerold. En daar het pure plezier van de lijn, het plezier van het contrast en het veroorzaakte ongeluk. Het licht voortbrengen dat de dingen doordringt. Creëer ruimte met kleur en mijn zwarte houtskool. Tekenen als een luchtbel, een gemoedstoestand waaruit je kunt ontsnappen, zoals zwemmen in een zwembad vol schoolgroepen, maar in een lege gang.



Biografie

Geboren in 1981, afgestudeerd in romantische literatuur aan de ULB, zijn boeken en afbeeldingen al sinds mijn kindertijd bij mij. Mijn zussen kwamen laat aan en ik groeide op op het platteland waar we door middel van verbeelding ontsnappen. Studies brachten mij naar Brussel, waar ik geboren werd. De stad dompelde mij onder in de aanwezige cultuur en ik werd boekhandelaar. Strips verslinden, jezelf onderdompelen in Angelsaksische romans, dansen op poprockconcerten, nieuwsgierigheid cultiveren, overal en altijd: het delen van al deze ontdekkingen was mijn dagelijks leven tot de komst van mijn zoon. Na de cocon van het moederschap deed de noodzaak van het tekenen zich opnieuw gelden, zoals in mijn kindertijd als enig klein meisje. School was mijn contact met het buitenleven. Tijdens een bezoek aan een eindejaarstentoonstelling werd ik dus aangetrokken door de live modelklas van Florimond Dufoor: het was precies waar ik terecht wilde komen. Maar eerst moest ik werken, mijn lijn vinden, mijn schrijven, zodat mijn tekening niet langer een gelukkig toeval was, maar een natuurlijke reflex, verstoken van enige theoretische reflectie over hoe ik het moest doen. Zo volgde ik de multidisciplinaire cursussen van Chantal Coppieters, die mij, door mij richting de schilderkunst te brengen, mijn verlangen naar lijn nog sterker lieten voelen. Door eindelijk deel te nemen aan de workshop van Florimond Dufoor aan de School of Arts van Elsene, vond ik mijn plek en het intuïtieve, directe, levendige en diepgewortelde gebaar. Een stage bij Ulla Hase leerde mij een werkritueel opzetten, een stage bij Marie France Bonmariage in lithografie leerde mij het plezier van fysiek contact met het te tekenen materiaal. Volgend jaar is mijn laatste jaar als student aan de School of Arts. Ik heb mijn carrière volledig veranderd en ik hoop dat mijn investering bijdraagt ​​aan het actieve leven van de school.



Werken