Omschrijving

FOTOGRAFIE (10-15 foto’s)LA TEMPERATURA DEL COLORE / tracce z/w + astrarre col.IT/BE 2021Papier Hahnemühle Photo Rag Baryta 100% cottonTijdens de opsluiting als gevolg van de Covid 19 pandemie zat ik een jaar vast in België.Toen ik eindelijk bevrijd en gerevitaliseerd vertrok, stopte ik in Italië, in mijn eigen land, heel natuurlijk. Ik had zo’n angst voor kleur dat ik niet wist hoe ik ermee om moest gaan: verder kijken dan België, kijken naar die blauwe lucht die duizend keer verduisterd werd door wolken, kijken naar het immense, zeer sterke licht. Naast het grijs verschenen er sporen van blauw en geel op mijn foto’s, die meestal in zwart-wit waren. Dat zou genoeg zijn geweest, maar het was niet genoeg. Ik realiseerde me dat wat ik zocht niet was om een object in te kaderen, maar om te proberen een kleur en een licht in te sluiten. Wat ik probeerde te doen was het beeldoppervlak te behandelen als een canvas, als een vel papier: chromatisch schrijven, alles zoveel mogelijk illustreren, blauw, geel, wit, groen en rood isoleren. Abstractie was de beste manier om concreet, pragmatisch en feitelijk te worden. De dingen waren er, ze hadden een “geometrische witheid”, ze waren “een eenvoudige stele van lucht” (Pietro Citati) Ik was met de dingen, ik volgde ze, ik volgde de wind en de wolken en korte menselijke fragmenten, ik was de dingen.COME UN VISIBILE NULLA / Nebbia a Castromediano (1)(No hay caminos, hay que caminar) IT 2021Papier Hahnemühle Photo Rag Baryta 100% cottonKun je fotograferen wat je niet kunt zien, op de drempel staan, het niets zichtbaar maken? Kijken naar de mist, nauwkeurig onderzoeken en dat moment vastleggen waarop de dingen duidelijker worden: dat is het. Het beeld is iets tussen leven en dood, tussen wat is en wat niet meer is. In dit esoterische spel van de schijn is niets ernstiger, niets intenser, “niets is diepgaander dan wat aan de oppervlakte verschijnt”.-VIDÉOPASSAGES, video-installatie z/w, HD, 16/9, 02:27IT / BE 2022Producted by Undr written, filmed, and directed by Gianluca Colitta editing Stefania Vanoussis sound design Thibaut Jamar cast Julia BondoneELLE, die aankomt alsof ze uit een ver verleden komt, ons aankijkt en dan verdwijnt. Ik denk graag dat ze op een verloren plek van bewustzijn is, een geheime, intieme plek in zichzelf. ZIJ staat op de drempel van iets. Een lang shot, een enkel personage, een enkele vrouw, gekristalliseerd in een tijd die, ondanks alles, voorbijgaat. Sommige mensen noemen deze cinema slow cinema. Ik denk dat het gewoon een manier is om naar dingen te kijken, en ik denk dat het de enige manier is om reflectie aan te moedigen en een gevoel van mysterie te openen. Het vereist geduld en kalmte. Digitale tijd is plotseling en snel; de mijne is iets om naar te zoeken, om op te wachten…”. Wat duurzaam en langzaam is, aarzelt om zich terug te trekken” (Byung-Chul Han).



Biografie

Gianluca Colitta is een Italiaanse filmmaker, fotograaf en docent. Hij heeft een Master 2 in Literatuur met een scriptie in Geschiedenis en Kritiek van Cinema. Sinds 2004 heeft hij verschillende experimentele video’s, korte films, fotografische projecten, performances en video-installaties gemaakt en een boek gepubliceerd. Hij heeft een film- en beeldende kunstbedrijf en een beeldblog opgericht, werkt samen met tijdschriften, geeft Italiaanse les aan buitenlanders en geeft seminars over scenarioschrijven. Zijn video’s zijn vertoond in Italië, België, China, Roemenië, het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk, Spanje, India, Finland en de Verenigde Staten. Hij haat het om over zichzelf te schrijven en spreekt liever alleen over zijn werk. Hij woont en werkt in België.



Werken